Blog
Czym są księgi rachunkowe i kto jest zobowiązany do ich prowadzenia?
Księgi rachunkowe (inaczej księgi handlowe), czyli tzw. pełna księgowość, to jeden z najbardziej złożonych i precyzyjnych systemów ewidencjonowania operacji gospodarczych w przedsiębiorstwie. Może je prowadzić każda firma, jednak niektóre podmioty są zobligowane do ich wyboru.
Jakie elementy powinna zawierać KPiR?
Posiadanie firmy wiąże się z koniecznością prowadzenia księgowości, która bywa niezwykle skomplikowana. Jednym ze sposobów rozliczania firmy jest KPiR, czyli Księga Przychodów i Rozchodów. Obowiązek jej prowadzenia dotyczy przedsiębiorców, którzy rozliczają się na zasadach ogólnych albo liniowo. KPiR jest ewidencją, w której właściciele firm zapisują przychody i rozchody, czyli koszty firmy. Dzięki takiej ewidencji możliwe jest ustalenie dochodów firmy, które podlegają opodatkowaniu. Z jakich elementów składa się Księga Przychodów i Rozchodów?
Na czym polega pełna księgowość?
Prowadzenie firmy to - z oczywistych chyba względów - zajęcie nie takie łatwe, jak może się to wydawać patrząc na to z boku. Firma działa przecież na podstawie wielu różnych przepisów i musi wywiązywać się także z różnych obowiązków, które przepisy te na nią nakładają. Jednym z ważniejszych obowiązków tego typu, oprócz oczywiście płacenia podatków, jest również prowadzenie księgowości w firmie. Jednak co to właściwie oznacza i na czym polega? Odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista, ponieważ wiele zależy od samej firmy. Poza tym jest kilka form samej księgowości. Dzisiaj jednak chcemy zająć się tak zwaną pełną księgowością i odpowiedzieć na pytanie: na czym ona właściwie polega?
Umowa o dzieło a składki ZUS za pracownika
Przedsiębiorcy najczęściej zatrudniają pracowników na umowę o pracę. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy potrzebne jest zatrudnienie kogoś na krótki okres tylko w celu wykonania pewnej z góry określonej czynności. Wówczas najbardziej opłacalną formą zatrudnienia może być umowa cywilnoprawna – czyli umowa zlecenie bądź umowa o dzieło. Czym jest ta druga i czy trzeba od niej odprowadzać składki do ZUS? Czy w ogóle trzeba ZUS informować o zawarciu tego typu umowy? Wyjaśniamy w dzisiejszym wpisie.
Jak wygląda obsługa księgowa w czasach koronawirusa?
Szybkie tempo rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 wywołującego poważną chorobę COVID-19 spowodowało wiele zmian w naszym codziennym życiu. Łatwa droga zakażenia wymusiła na nas większą troskę o zdrowie nasze oraz otaczających nas ludzi. Pracodawcy boją się o zdrowie swoich pracowników, dlatego w wielu biurach wprowadzono surowe regulacje dotyczące funkcjonowania w tych pomieszczeniach, a wiele firm postawiło na zupełnie inną metodę pracy – pracę zdalną.