Jakie elementy powinna zawierać KPiR?
Posiadanie firmy wiąże się z koniecznością prowadzenia księgowości, która bywa niezwykle skomplikowana. Jednym ze sposobów rozliczania firmy jest KPiR, czyli Księga Przychodów i Rozchodów. Obowiązek jej prowadzenia dotyczy przedsiębiorców, którzy rozliczają się na zasadach ogólnych albo liniowo. KPiR jest ewidencją, w której właściciele firm zapisują przychody i rozchody, czyli koszty firmy. Dzięki takiej ewidencji możliwe jest ustalenie dochodów firmy, które podlegają opodatkowaniu. Z jakich elementów składa się Księga Przychodów i Rozchodów?
Co należy uwzględnić w KPiR, a czego nie?
Do prowadzenia Księgi Przychodów i Rozchodów zobowiązane są spółki: cywilne, jawne i partnerskie oraz osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą (chyba że dochód jest opodatkowany ryczałtem). Warto również wspomnieć, że aby móc prowadzić KPiR przychód netto ze sprzedaży towarów nie może przekroczyć 2 milionów euro. Wyróżnić możemy cztery podstawowe pozycje, które powinny się znaleźć w Księdze Przychodów i Rozchodów. Mowa tutaj przede wszystkim o przychodach, zakupie towarów, wynagrodzeniach, pozostałych kosztach.
W KPiR muszą znaleźć się również wydatki ponoszone w związku z prowadzoną działalnością oraz koszty prac badawczo-rozwojowych. Aby poprawnie wypełniać omawianą ewidencję, warto również wiedzieć, jakie informacje nie powinny się w niej znaleźć. Są to na przykład opakowania zwrotne, koszty inwestycji, która nie została jeszcze zakończona, dotacje (na przykład z Unii Europejskiej czy Urzędu Pracy) oraz zaliczki, na przykład na poczet wykonania usługi czy sprzedaży towarów.
Z czego składa się ewidencja KPiR?
Księgę Przychodów i Rozchodów można prowadzić w formie tradycyjnej albo elektronicznej. Obie prowadzone są w podobny sposób i polegają na uzupełnianiu kilkunastu kolumn. Umieszcza się w nich najważniejsze informacje dotyczące przychodów i rozchodów firmy. Są to przede wszystkim daty wydatków lub przychodów i numery faktur albo innych dowodów zakupu. Niezbędne są również dane kontrahentów, wartość sprzedaży i rodzaj transakcji. W ewidencji należy również zawrzeć przychody, które zostały uzyskane spoza sprzedaży towarów i usług oraz zakup towarów handlowych i materiałów niezbędnych do produkcji wyrobów. W KPiR umieszcza się również informacje o wynagrodzeniach pracowników i koszty związane z działalnością badawczo-gospodarczą. Księga Przychodów i Rozchodów jest jedynym z ważniejszych elementów, o którym trzeba pamiętać, by poprawnie prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów firmy. Z uwagi na mnogość detali, o których należy pamiętać oraz zmieniające się prawo, warto wziąć pod uwagę zlecenie takich usług biuru rachunkowemu.