Jak wypisać się z PPK?
Pracownicze Plany Kapitałowe, czyli w skrócie PPK, to program, który powstał na mocy ustawy z 4 października 2018 roku. Wszystkie firmy, niezależnie od ilości zatrudnianych pracowników, są zobligowane do tego, żeby go prowadzić. Pracodawcy jednak nie wykonują tego samodzielnie, ponieważ całą dokumentacją i rozliczeniami zajmują się specjaliści z biura rachunkowego. Co warto wiedzieć o PPK? Na czym polega i na jakich zasadach można zrezygnować z uczestnictwa w tym programie?
Podstawowe zasady działania PPK
Zasady działania programu są proste. Chodzi w nim o to, by osoby pracujące mogły zaoszczędzić jak najwięcej środków na przyszłą emeryturę. W tym programie czynny udział bierze nie tylko sam pracownik, ale również państwo i firma, w której jest zatrudniony. Każdy z tych podmiotów partycypuje w kosztach, które są odprowadzane do PPK. Rozkładają się w następujący sposób – państwo uiszcza tak zwaną opłatę powitalną o wysokości 250 zł oraz roczną składkę, czyli 240 zł. Z kolei osoba zatrudniona przekazuje 2% brutto ze swojej pensji, a firma 1,5% wynagrodzenia pracownika. Warto wiedzieć, że udział w PPK jest całkowicie dobrowolny. Każda osoba zatrudniona może z niego skorzystać, a także w każdej chwili z niego zrezygnować.
Co zrobić, żeby zrezygnować z uczestnictwa w PPK?
W celu wypisania się z programu należy złożyć deklarację o rezygnacji z PPK, której wzór można znaleźć w internecie. We wniosku powinny się znaleźć między innymi: dane pracownika, firmy, w której jest zatrudniony oraz jego podpis. Pracodawca z kolei ma 7 dni na to, by przekazać informacje o rezygnacji z uczestnictwa określonej instytucji finansowej. Warto jednak wiedzieć, że tego typu deklaracja jest ważna jedynie przez 4 lata, a po upływie tego czasu należy ją złożyć po raz kolejny.